Wednesday, December 15, 2010

~~Aku Hitam Kau Putih...


سلام الله عليكم


Pernah tak kita sedar akan perubahan pelik berlaku sekeliling kita? antara sedar tidak sedar remaja sekarang lebih utamakan rupa paras dan warna kulit melebihi dari ilmu di pekung dada. Ada yang sanggup menghabiskan ribuan ringgit semata-mata ingin orang ramai menoleh ke arahnya.


Pengalaman diri ini berfacebooking ada segelintir budak kecil sudah pandai bermake-up pakai celak sana sini berposing yang kadang2 lebih maut dari sang dewasa. Masya'ALLAH betapa dunia hari ini, seorang budak kecil juga tahu menilai kecantikan paras rupa.


Tiada yang menafikan rupa paras penting tetapi cukuplah sekadar berpada-pada dengan kelihatan kemas bukan melebih-lebih i.e~ melakukan pembedahan plastik mengubah ciptaan Ilahi.


Persoalan yang sering bermain. Berbaloikah yang bersifat sementara itu? Secara logiknya orang itu akan dipandang lebih hina jika perkara tentang pembedahan itu diketahui umum. tak begitu?? LUCU2.


Ada yang berani mentafsirkan seseorang berdasarkan rupa paras orang tanpa berlandaskan ilmu. e.g~ jika dia bermuka ganas dan berkulit hitam maka orang akan lebih berasa takut mendekati sebelum menilai hati budi mereka. haihh. Ada juga fikiran yang dicorak oleh penilaian manusia dewasa terutama wanita tentang warna kulit yang semakin putih, semakin banyak mata yang menoleh. Jika ditinjau di India, betapa ramai manusia yang berlumba-lumba semata-mata ingin menjadi golongan yang ini, sehingga wujudnya banyak produk-produk dan krim kecantikan berleluasa dalam misi "memutihkan yang hitam"


Ironinya, di negara seperti UK, ramai yang berfikiran sebaliknya. Bagi mereka, berkulit gelap dan hitam lebih seksi dan memikat hati. Dilaporkan 25% remaja dan golongan muda di UK menunjukkan gejala obses terhadap rawatan pembedahan yang dipanggil "sunbed".

Tiada yang kurang dari ciptaan ALLAH, hanya manusia saja yang selagi belum menutup mata, selama itulah nafsu sentiasa meniupkan keinginan untuk meraih perhatian manusia. Mungkin bagi mereka yang mempunyai "penyakit hati" seperti ini merasakan diri mereka tidak mampu membahagiakan kerna warnanya tidak seputih salju. Ada yang terlalu obses sehingga mengabaikan halal dan haram menurut syri'at ISLAM sehingga melibatkan persoalan akidah..na'uzubillah..


Hayati Kalam ALLAH ini.


"Sesungguhnya jika kamu bersyukur,pasti Aku tambahkan nikmat-KU kepadamu. Dan jika kamu mengingkari nikmat-KU, maka sesungguhnya azab-KU amat pedih" (Ibrahim : ayat 7)


Benarlah...benarlah...




Pernah tak antum semua terfikir secara mendalam kenapa kita boleh mengenal seseorang dikalangan khalayak ramai? jawapan semestinya melalui rupa paras kulit mereka yang berbeza setiap orang. tapi dari mana datangnya wajah itu? semua itu adalah kerna adanya lapisan kulit diseluruh tubuh badan manusia.


Anatomi menunjukkan manusua mempunyai rangka tulang yang berwarna putih. Kemudian tulang itu diselaputi dengan otot yang berwarna merah dan terakhir sekali lapisan kulit yang berwarna coklat. Jika tidak wujudnya kulit ini, maka hanya otot-otot yang berwarna merah kita ini tak mampu mengenal sesama kita.


kulit ada beberapa ratus lapisan dan ada yang mempunyai bulu di kulit. Bulu ini juga membezakan kita kerna melihat jenis rambut yang lurus atau keriting.


Jumlah melanin pula membezakan warna kulit seseorang sama ada putih atau gelap.
Ini membuktikan hanya kulit saja yang membezakan sesama kita maka benarlah firman ALLAH dalam Surah Al-Rum (30) ayat ke 22 yang bermaksud:



"Dan di antara tanda-tanda yang membuktikan kekuasaanNYA dan kebijaksanaanNYA ialah kejadian langit dan bumi dan perbezaan bahasa kamu dan warna kulit kamu. Sesungguhnya yang demikian itu mengandungi keterangan bagi orang-orang yang berpengetahuan"



....................




Trust ALLAH and Love ALLAH
in all that you do,
whatever HE does
is always the BEST for you




No comments: